Parkeerbeleid & Corona: Een interview met onze burgemeester

17-05-2020

Interview afgenomen door: Jesse Timmermans

Sinds afgelopen maandag is het betalend parkeren terug ingevoerd in onze gemeente. Op welke manier is deze beslissing genomen?

[JAN SPOOREN] Wij hebben deze beslissing genomen na overleg met enerzijds de politie en anderzijds de handelaars. Vanwege deze laatste was er een duidelijke vraag om dit terug in te voeren. Als gemeente hebben we het betalend parkeren ingevoerd in 2015 omdat er toen een groter probleem was. Tervuren was volledig dichtgeslibd, vooral in het centrum stond het constant vol met geparkeerde auto's. Voor handelaars was dit lastig omdat het klanten weghield en ook bewoners konden moeilijker hun auto kwijt. Dit was een duidelijke reden om het parkeerbeleid om een andere boeg te gooien en het betalend parkeren in te voeren. Door de Coronacrisis hebben we dit even opgeschort. De reden daarvoor was enerzijds omdat de parkeerfirma zelf niet meer kon controleren. Ten tweede waren de winkels gesloten en daarnaast moest iedereen ook thuisblijven en van thuis uit werken. Ondertussen zijn we in een situatie waar Indigo (de parkeerfirma) wel terug kan controleren. Ook de winkels zijn terug open en zijn zelf vragende partij voor dit betalend parkeren.

Verkiest het bestuur hier de handelaars boven de eigen inwoners door betalend parkeren in te voeren?

[JAN SPOOREN] Het probleem in Tervuren was dat iedereen bleef staan als je gratis kon parkeren. Ook een tweede of derde wagen van het gezin bijvoorbeeld bleef gewoon dag en nacht in de straten staan. Ik wil bovendien benadrukken dat het betalend parkeren beperkt is tot de winkelstraten en de markt. Daarrond zijn dan blauwe zones waar je met een parkeerschijf twee uur kan staan (maar waar bewoners ook gratis mogen staan). De zone daarrond heb je nog het vrij parkeren waar je gratis mag staan (Koloniënpaleis, Panquin, Diependal, ...). Dat is eigenlijk vanaf het begin onze insteek geweest om de gemeente op te delen in drie zones rond elkaar. Dus het was absoluut niet tegen de inwoners aangezien zij zelf ook voor een groot deel vragende partij waren. Binnenkort komt er trouwens nog een grote parking bij tegenover het bootjeshuis. Ook daar mogen bewonerskaarten gratis gaan staan.

Binnenkort komt er trouwens nog een grote parking bij tegenover het bootjeshuis. Ook daar mogen bewonerskaarten gratis gaan staan.

Hoe werkt de samenwerking met Indigo precies?

[JAN SPOOREN] Wij hebben toen een openbare aanbestedingsprocedure verlopen. Indigo kwam daar als de beste uit. Wij zijn daar heel tevreden over. Het was een moeilijke start in 2015. Ze hebben toen wat steekjes laten vallen om iedereen een bewonerskaart te voorzien, dat was niet direct oké. Daarna hebben ze zich herpakt en tegenwoordig zijn we er heel tevreden over. Wat ook belangrijk is, is dat wij Indigo betalen naargelang hun diensten. Dit wil zeggen dat zij niet meer of minder gaan verdienen naargelang het aantal boetes dat ze uitschrijven. Dat is belangrijk omdat anders parkeerfirma's misschien gaan proberen om zoveel mogelijk boetes uit te schrijven.

En financieel? Naar waar gaat de opbrengst van dat betalend parkeren?

[JAN SPOOREN] Onze tarieven liggen heel laag. Wij willen absoluut geen winst maken, daarom hebben we ook een professionele firma ingeschakeld. De tarieven die wij aanrekenen zijn net voldoende om de firma te betalen en onze lening voor de ondergrondse parking af te betalen. Zo wordt het hele parkeerverhaal een nul-operatie. De belastingbetaler moet daar niets aan bijbetalen en de gebruikers moeten niet meer betalen dan nodig is om de kosten te dekken. Als je de tarieven vergelijkt met Leuven of andere gemeenten in Vlaams-Brabant dan zal je zien dat wij één van de laagste tarieven hebben in de buurt. Ik heb daar op die 4 jaar tijd nog bijna geen enkele negatieve reactie op gehad omdat de mensen content zijn dat er een oplossing is gekomen. Dat ze proper staan in de ondergrondse parking, of dat ze plaats hebben voor hun winkel stelt hun tevreden.

In Tervuren is er geen supergroot probleem met de winkels. Als je gaat kijken naar de Meir in Antwerpen is dat daar natuurlijk een andere situatie dan hier.

De oppositie (Open Tervuren) vindt de pijlen niet duidelijk in de winkelstraten. Gaat u hier iets aan doen?

[JAN SPOOREN] Ten eerste moeten we eerlijk zijn. In Tervuren is er geen supergroot probleem met de winkels. Als je gaat kijken naar de Meir in Antwerpen is dat daar natuurlijk een andere situatie dan hier. Bij ons zijn er ook pijlen aangebracht. Ik vond het niet slecht dat dit in de winkelstraten gebeurd is. Er staan ook sensibiliseringsborden verspreid over het centrum. Je kan altijd zeggen dat het meer of anders moet maar ik denk dat er voor het winkelen in Tervuren echt geen problemen vormt en dat we daar niet meer moeten doen.

Andere voorstellen van de oppositie waren bijvoorbeeld openbaar sanitair, Stewards, Duidelijke wachtzones, ... Zal u hier wel in meegaan?

[JAN SPOOREN] Stewards hebben wij wel ingezet, maar niet naar de bezoekers toe. Wat we wel hebben gedaan is mensen laten rondgaan richting de winkels zelf. We hebben op voorhand alle handelaars richtlijnen bezorgt, die trouwens niet van ons kwamen maar van hogerop. Hetzelfde voor die handhygiëne. Voor gewoon winkelen is dat iets dat in de winkels wordt voorzien. Zoals in het gemeentehuis als je binnenkomt.

Mag de Markt volgende vrijdag weer doorgaan? Zo ja, aan welke voorwaarden?

[JAN SPOOREN] Ja. Er worden wel een aantal maatregelen genomen. De Markt wordt langs buiten afgezet. Er zal maar één ingang zijn en een andere uitgang. Ten tweede moet er een vast parcours gevolgd worden in één richting. Ten slotte zal er aan de in- en uitgang een steward staan van de gemeente en die moeten tellen hoeveel mensen er op de markt staan. Per anderhalve lopende meter mag er maar 1 persoon tegelijk op de markt zijn. Ook de marktkramers krijgen instructies. Die moeten bijvoorbeeld een mondmasker dragen en hun wachtrijen kunnen organiseren met anderhalve meter tussen.

De Markt wordt langs buiten afgezet. Er zal maar één ingang zijn en een andere uitgang. Ten tweede moet er een vast parcours gevolgd worden in één richting. Ten slotte zal er aan de in- en uitgang een steward staan van de gemeente en die moeten tellen hoeveel mensen er op de markt staan.

Is er al een verdere visie op hoe jullie het gaan aanpakken indien de volgende fase van versoepeling ingaat (8 juni)?

[JAN SPOOREN] Wij werken in heel deze Coronacrisis eigenlijk zo om eerst af te wachten om te bekijken wat er van bovenaf beslist wordt. De beslissing die aangekondigd wordt op de veiligheidsraad krijgen wij pas twee dagen later verduidelijkt en geformaliseerd binnen. Bijvoorbeeld de beslissingen van de veiligheidsraad van woensdag. Daar hebben wij zaterdag pas de volledig Q&A van de interpretatie van die regels binnengekregen. Dus je mag ook nooit te vlug beslissingen nemen. Op maandag hebben we dan telkens Coronataskforce en schepencollege. Eigenlijk is die hele maandag gewijd aan de nieuwe regels, de nieuwe verduidelijkingen en daarna gaan we zien hoe we dit in Tervuren kunnen toepassen. Dat komt dus natuurlijk altijd met een paar dagen vertraging maar ik vind dat verstandiger dan beginnen anticiperen op dingen waarvan je niet juist weet hoe ze gaan uitdraaien. De grootste vraag zal natuurlijk zijn wat er met de cafés en restaurants zal gebeuren in de toekomst. Als er bijvoorbeeld op 8 juni wordt beslist dat daar pakweg 20 personen binnen mogen, dan is dat vooral voor de cafés moeilijk. Als gemeente is dat minder complex qua maatregelen dan wat we moesten ondernemen voor de scholen of de markt. Voor openbare ruimte gaan wij maandag waarschijnlijk beslissen dat de skateparken terug open mogen, maar de speeltuinen zullen dan weer afgesloten blijven. Stel dat daar op 8 juni beslist wordt deze laatste ook open mogen, dan volgen wij ook hier het advies van de veiligheidsraad.

© 2020 TervureNieuws | Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin